Als coach en ondernemer wordt mij vaak gevraagd wat mijn USP is. Iets wat ook wel vaak aan de orde komt tijdens sollicitatiegesprekken. Waarom moeten we jou hebben? Wat maakt jou uniek? Wat is jouw “Unique selling point”? Het antwoord op deze vraag in een markt met 40.000 collega’s vind ik maar wat lastig. Want ja……..hoe onderscheidt jij je van 40.000 anderen die ongeveer hetzelfde doen?
Ongeveer hetzelfde.
Want ieder coach die is opgeleid, heeft één of meerdere vormen en werkwijzen die hij of zij kan inzetten. Soms noemen mensen hun expertise in een methodiek als USP, denk bv aan de NLP coach of de paardencoach. Ook hoor ik vaak mensen vertellen dat hun eigen ervaring ze uniek maakt. Deze ervaring maakt ze tot deskundigen op het gebied waarin zij anderen helpen. Bv de stresscoach of burnout coach. Weer anderen richten zich op een speciale doelgroep, een niche, de ideale klant. Bijvoorbeeld , ceo’s van grote bedrijven die het moeilijk vinden om af te vallen. Of werkende moeders die niet kunnen plannen.
Je naam zegt wat je doet.
Laatst bekeek ik een webinar van een succesvolle businesscoach waarin de dame in kwestie inging op de noodzaak in je naam al aan te geven wat je doet. BV een ondernemerscoach, die coacht ondernemers, een kindercoach coacht kinderen . Maar ja ……….hoe zou je jezelf dan moeten noemen als je gewone mensen coacht? En is dat niet wat ieder coach doet, mensen coachen om stappen te zetten in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.
Ik vind het lastig.
Ik vind het lastig om in één zin te vertellen wat ik doe. Ik vind het ook lastig om te vertellen wat mijn USP is. En wat mijn ideale klant is, ……………het lijkt wel alsof ik mijzelf keer op keer opnieuw uit moet vinden. Want bij ieder training die ik hierover volg blijf ik toch weer hangen bij het feit dat het niet specifiek genoeg is. Dat mijn klant zich er niet in herkent op deze manier en dat ik te bescheiden ben over mijn USP. En ook daarin ben ik niet de enige, ik kom namelijk op al deze trainingen vooral coaches en therapeuten tegen die met hetzelfde probleem worstelen.
Businesscoaches en tekstschrijvers.
Hebben werk genoeg, hun ideale klant is waarschijnlijk de coach of therapeut die niet goed weet wat zijn USP en of ideale klant is, of die dat niet goed weet te omschrijven. Daar ben ik er één van. Gelukkig ben ik dan in ieder geval wel iemands ideale klant. Een tekstschrijver zei laatst heel gevat , jouw klant weet nog niet dat hij of zij een probleem heeft. Waarbij ik me het volgende afvroeg. Waarom zou iemand die (nog) geen probleem ervaart, zich ineens realiseren dat er een probleem is waar wat aan gedaan moet worden, door iets wat hij of zij leest?
Wat is mijn ideale klant?
Mijn ideale klant is de mens die een probleem ervaart waar hij wat aan wil doen en zich realiseert dat hij daarbij wat hulp, steun en energie kan gebruiken. Mensen die een leuker, lichter en zinvoller leven willen leiden. Ja…..wie wil dat nou niet hoor ik de ander dan zeggen. In dat geval zou ik dus de hele dag aanvragen moeten afhandelen, toch? Nou…….dat is ( nog ) niet het geval. In dat antwoord, wie wil dat nu niet, klinkt dan ook wat scepsis door, alsof het een doel is dat niet haalbaar zou zijn. Maar echt…….vraag het de mensen die het aangegaan zijn, die niet wisten wat ze wilden in het leven, die het leven nogal zwaar vonden, die graag meer betekenis wilden geven aan hun leven, die in een 30ers, 40ers of 50ers dilemma zaten. Die zich in mijn training 6 dagen hebben gefocust op zichzelf en hun eigen leven, weg van de verwachtingen van de omgeving. Ze hebben stuk voor stuk een ander, leuker en lichter leven. En ze zijn het niet aangegaan omdat ze een groot probleem ervoeren maar omdat er iets knaagde.
Terug naar de USP.
Hoe ik deze mensen begeleid en wat zij over mij zeggen? Bianca is enthousiast, energiek, lekker gek, gebruikt humor en zelfspot, blijft vragen hoe het dan zit, confronteert met een glimlach, is betrokken en aanwezig, heeft geen oordeel en gebruikt haar eigen ervaringen als voorbeeld. Ze weet het niet beter maar is nieuwsgierig en stelt zichzelf op als sparringpartner. Ze gebruikt de meest uiteenlopende werkvormen om je in beweging te krijgen. Ze geeft veel persoonlijk aandacht, ook in een groep, en weet een sfeer te creëren waarin je je verbonden en veilig voelt .
Ik ben een dromer.
Ik geloof dat je alles kunt bereiken wat je zelf graag wilt, wanneer je maar weet wat je wilt en dat alles wat je daarvoor nodig hebt in jezelf zit, of je nu een sollicitatiegesprek hebt of op zoek bent naar klanten. Ik pretendeer niet dat ik iets unieks doe. Want mijn 40.000 collega’s doen ongeveer het zelfde. In mijn ogen is de enige USP die we hebben hetgeen wat we doen in combinatie met wie we zijn. In wat je doet neem je altijd jezelf mee. Maar ja……….. Is dat nu eigenlijk wel een goede USP?