Doe jij ook aan verwachtingsmanagement?

21 augustus 2017

4 minuten leestijd

Verwachtingsmanagement, wie kent dat woord niet. In het bedrijfsleven is het een veel gebruikt woord. Maar wat betekent eigenlijk verwachtingsmanagement? Van Dale kent het woord niet en wikipedia, de grootste online encyclopedie, ook niet. Wanneer je googeld op de definitie van verwachtingsmanagement kom je ook niet veel verder dan “het managen van verwachting”. Ja duh……..dat kan ik zelf ook bedenken. De betekenis van het woord managen is leiden of besturen. Nu ben ik jaren manager geweest maar voor mij ( en voor vele collega’s) gold toch echt dat managen vooral betekende, voortdurend brandjes blussen, achter de feiten aanlopen, proberen overzicht te houden in de bureaucratische chaos en proberen mensen te beïnvloeden zodat ze deden wat ze in de ogen van de organisatie zouden moeten doen. Leiden was dus meer lijden en het besturen van een auto die voortdurend uit de bocht dreigde te vliegen.

Verwachtingsmanagement zou je dus kunnen zien als het leiden of besturen van de verwachting, van de ander als ik het internet moet geloven, dat vol staat met fantastische modellen om dat te kunnen. Als ik het goed begrijp is het dus zo, dat wanneer de ander teleurgesteld is, ik zijn of haar verwachting niet goed gemanaged heb. Overigens steken deze modellen allemaal zakelijk in. Het gaat over doelen en resultaten.

Maar hoe goed je andermans verwachtingen ook managed, door bv:

• Het vooraf duidelijk afspreken van realistische resultaten
• Het vastleggen van alle afspraken en taakverdeling
• Het informeren van alle betrokken partijen.
• Veel en vaak communiceren over de voortgang.

het altijd kan gebeuren dat iemand teleurgesteld is.

Wat is teleurstelling?

Teleurstelling is een emotie die je vertelt dat er niet of niet voldoende aan jouw behoeftes werd tegemoet gekomen. Het heeft te maken met gevoelens, gedachtes en wensen. Met verwachtingsmanagement  probeer je dus als het ware iemands emotie te managen door vooraf rationeel vast te leggen wat iemand kan verwachten. Maar ja…..wij mensen zijn nu eenmaal complexe wezens dus zo gemakkelijk is het niet. Het maken en vastleggen van afspraken, doelen en resultaten is een zakelijke overeenkomst terwijl gevoelens van teleurstelling over emotie gaan en vaak van persoonlijk aard zijn. Het vastleggen van het resultaat kan een compromis zijn, een realistische versie van de verwachtingen omdat je bv niet aan de wens of verwachting kan voldoen. Je maakt dan afspraken over wat wel realistisch is. Echter, de wens wordt daarmee niet anders.

Een voorbeeld: Ik had ooit eens een bedrijfsauto waar ik belettering op wilde laten maken. Ik wilde graag zilverkleurige belettering. Die kleur was echter niet mogelijk en dus kwamen we op het compromis van witte belettering. Ik wist van tevoren dat de belettering wit zou worden maar toch was ik teleurgesteld over het resultaat omdat ik het beeld van zilverkleurige belettering nooit had losgelaten. Dat had weer te maken met de ideeën die ik had over zilverkleurige belettering, de associatie met chique en kwaliteit. Heel vaak is het ook zo, dat je op het moment van het vastleggen van een bepaald resultaat of doe,l misschien helemaal nog geen beeld hebt bij hoe dat er dan uiteindelijk uit zal zien of wat het effect is van eventuele compromissen.

Wat managen we nu eigenlijk?

Onze behoefte om verwachtingen te managen is gericht op twee dingen.

1. We vinden het lastig om te gaan met andermans teleurstelling.
2. We willen niet aangesproken kunnen worden op andermans teleurstelling.

We hebben ons toch immers aan de afspraken gehouden en van tevoren verteld wat de ander wel of niet kon verwachten. Er is dus geen reden voor teleurstelling.  Dat klopt!

Teleurstelling is iets wat je uitsluitend zelf kan managen, bij jezelf. Wanneer je op vakantie gaat naar Bretagne met de wens om de hele dag in bikini op slippers te lopen dan heb je iets te managen. In Bretagne regent het nl best vaak en de gemiddelde temperatuur in Juli en Augustus is 21 gr. Nu kun je ervoor kiezen daarheen te gaan omdat je wat minder bloedhitte en drukte wilt in je vakantie, het uiteindelijk gevolg van die keuze is dat je dan je beeld over bikini’s en flip flops ook even moet laten varen. Je weet het wel, maar toch……..
Het kostte mij in ieder geval 3 dagen om dat te herprogrammeren in de bovenkamer. Wel een fantastische vakantie gehad dat wel, nadat ik mijn wensen had bijgesteld.

Acceptatie.

De beste manier om zowel verwachtingen als teleurstellingen te managen heet acceptatie. Accepteren dat dingen soms anders lopen dan verwacht of gewenst. Accepteren dat mensen wel eens teleurgesteld zijn. Accepteren dat je niet aan alle wensen kunt voldoen of dat niet aan al jouw wensen voldaan kan worden. Accepteren wat er is en kijken hoe je daar het beste van kan maken en dan vervolgens verrast zijn over de uitkomst. Accepteren dat de wereld niet maakbaar en mensen niet altijd beïnvloedbaar zijn.  Accepteren dat dingen anders gaan en dat meestal leidt tot nieuwe inzichten, kennis en bewustwording. Het enige dat je te managen hebt is jezelf en hoe jij naar dingen kijkt en wat je ermee doet.

Deelnemen aan een workshop verwachtingsmanagement? Vul onderstaand contactformulier in voor meer informatie.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Kom in beweging!

Bianca van People 2 Move

Met mij haal je een enthousiast, prikkelend en uitdagend mens in huis. Op respectvolle wijze, en met humor, hanteer ik een confronterende stijl die uitnodigt tot bewustwording en verandering.

Ik hoop de wereld nog meer kleur te geven door jou te helpen jezelf te zijn: authentiek, vol zin en vrij.

Samen met mijn team help ik jouw talent en leiderschap te ontwikkelen.

Quotes van anderen

"Bianca inspireert en motiveert. Ze steunt als het nodig is, maar daagt uit wanneer het kan." J.B.

Bianca is een coach met zeer veel aandacht voor de menselijke maat en voor wat bij je persoonlijkheid past." E.B.

"Bianca is met haar passie, gedrevenheid, flair, nuchterheid en humor de ideale coach om Regie te nemen en te houden op je carrière of je leven." D.K

Share This