Inspiratie blog

Heb jij ook van die dagen dat je denkt……..laat maar even. Ik heb er de puf niet voor, ik wil geen mensen zien. Dat je je afvraagt wanneer de vakantie begint. Dat je al moe op staat.

Grote kans dat je gebrek aan energie een gevolg is van onbalans in je leven of werk of tussen beiden. Er zijn veel oorzaken mogelijk die zich op mentaal, emotioneel en/of fysiek vlak bevinden. Nu zijn de meeste van de oorzaken niet meteen op te lossen, ze zijn waarschijnlijk ook niet in 1 dag ontstaan, maar je kunt wel iets doen om in het moment wat meer energie te krijgen.

1. Haal adem.

Wanneer je om welke reden dan ook spanning, stress of druk voelt heb je de neiging om te verkrampen zonder dat je je daar bewust van bent. Je ademhaling gaat omhoog en wordt oppervlakkig. Er wordt minder zuurstof opgenomen en getransporteerd naar de rest van je lichaam dat daardoor nog meer verkrampt.

Aan het einde van de dag voel je je moe en heb je pijnlijke spieren. Het helpt wanneer je af en toe tijdens de dag bewust op je ademhaling let, en deze weer naar beneden brengt. Je zult zien, wanneer je aan aantal keren diep ademhaalt vanuit je buik, dat de spanning als vanzelf uit je lichaam verdwijnt. Zet desnoods een alarm op je telefoon om jezelf eraan te herinneren dat je even je spieren strekt en je bewust richt op je manier van ademhalen. Zo heb je aan het einde van de dag meer energie over en voelt je lichaam minder pijnlijk en vermoeid aan.

2. Kom in beweging.

Bankhangen is nu niet bepaald een activiteit waar je veel energie van krijgt. Om echt energie te krijgen heb je een activiteit nodig waardoor je meer in beweging komt en de energie weer laat stromen. Gebrek aan energie nodigt echter eerder uit tot activiteiten die minder energie vragen maar daardoor ook minder energie geven. Je hoeft jezelf ook niet te dwingen om rondjes te gaan rennen of heel intensief te gaan sporten. Patronen doorbreek je nu eenmaal sneller en duurzamer wanneer je kleine stapjes in de gewenste richting zet. Begin eens met een dagelijkse wandeling, of…….succes verzekerd wanneer je kinderen hebt, een kwartiertje trampoline springen per dag. Naast beweging levert dit ook veel plezier op. En plezier geeft energie. Je kunt ook ipv de auto de fiets pakken om naar je werk te gaan. Vergeet daarbij vooral niet te genieten onderweg, ik ben zelf ook zo’n type dat altijd haast heeft en dan als een gek naar huis fiets om dan helemaal bezweet en met mijn haar door de war thuis te komen. Gek genoeg voel ik me dan altijd fantastisch.

3. Eet gezond.

De eerst neiging die ik altijd heb, wanneer ik me futloos voel, is snoepen. Alles waar vet en vooral suiker in zit is goed………..ehhh…fout dus. Dit nodigt uit tot een patroon wat geen energie oplevert maar juist kost. Het kost je lichaam ontzettend veel energie om al die suikers te verwerken. In eerst instantie lijkt het iets op te lossen maar daarna voel je je juist futlozer en ga je daardoor meer suiker eten. Gevolg….een energieverslindend patroon. Skip suikers zoveel mogelijk uit je voedingspatroon. De eerst paar dagen is dat lastig maar je zult zien wat het oplevert.

4. Slaap voldoende.

Het klinkt logisch maar doe je dat ook? Misschien vind je het moeilijk om in slaap te komen en nodigt je dat uit om naar bed gaan zo lang mogelijk uit te stellen. Of je bent nog druk om allerlei mail, social media of nieuws te checken. Niemand krijgt energie van te weinig slaap. Zorg dat je bij energiegebrek in ieder geval 8 uur per nacht slaapt. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Probeer je lichaam te herprogrammeren wanneer het om slapen gaat. Heb je echt een slaapprobleem, probeer dan samen met een deskundige te achterhalen waar dat probleem vandaan komt. Ook hier geldt dat het moeilijk is om patronen te doorbreken. Maar als je er helemaal niet aan begint weet je in ieder geval zeker dat er niets verandert.

5. Doe iets wat je leuk vindt.

Voel je je futloos? Ga dan iets doen wat je heel erg leuk vindt. Waar beleef je plezier aan, denk aan hobby’s als zingen, muziek maken, kantklossen, dansen, wandelen, fietsen, schilderen koken….etc.

Iedereen kan iets bedenken waar hij of zij ontzettend veel plezier aan beleeft. Zoveel plezier dat je geen tijd hebt om na te denken en te piekeren, of nog maar even je werk af te maken want je had toch niets beters te doen. Dwing jezelf om iets te gaan doen waar je blij van wordt.

6. Lach.

In het verlengde van de vorige tip. Lachen is gezond. Kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst de slappe lach had? In mijn geval was dat toen ik een trailer bekeek van een lachworkshop. https://www.youtube.com/watch?v=21eyED6Mq6g

Je lacht makkelijker wanneer je jezelf iets minder serieus neemt. Lachen ontspant onmiddellijk en daarnaast doet het iets met je ademhaling. Je ademhaling gaat vanzelf naar beneden. Wanneer je vaak genoeg lacht dan voel je je gelukkiger en energieker.

7. Maak contact met jezelf.

Al deze tips zijn natuurlijk mooi op de korte termijn, maar waar het om gaat is hoe je op de lange termijn voorkomt dat je in een energielek terecht komt. Daarvoor is het noodzakelijk dat je contact maakt met jezelf en ontdekt waar je energie verliest. Is het omdat het niet lekker gaat op je werk? Gedoe in je persoonlijk leven? Te weinig balans tussen werk en privé? Voel je je niet gezien, gehoord of erkend? Heb je fysieke ongemakken? Ben je teleurgesteld over het leven of je werk? Vind je het moeilijk om patronen te doorbreken die energie kosten? Probeer na te gaan bij jezelf waar zich onbalans manifesteert in jouw emotionele, mentale of fysieke wereld. Deze onbalans heeft enorm veel invloed op je gedrag waardoor je in energieverslindende patronen blijft zitten.

Kom je er niet uit, raadpleeg dan een arts, psycholoog of coach om je te helpen. Het leven is namelijk te leuk om te weinig energie te hebben.

Vrijblijvend kennismaken?

Lid van

Werkboek kopen

Gratis downloaden

Contact opnemen

People 2 Move
Deventerweg 149
7203 AG Zutphen

Tel: 06-51813571

Kvk: 65249364
Btw: NL1662227966B02

Share This