Marketing moeheid

28 mei 2018

4 minuten leestijd

In februari 2016, inmiddels bijna 2,5 jaar geleden, startte ik als zelfstandig werkend coach met mijn bedrijf People 2 Move.  Ik vond, En vind stiekem nog steeds, dat het als nieuwbakken ondernemer maar wat lastig was en is om jezelf zichtbaar te maken in een markt waarin zich nog 40.000 collega’s bevinden. Om mijn vaardigheden op het gebied van marketing wat op te vijzelen en om naast een goede coach ook een goede ondernemer te worden, besloot ik toen om een ontwikkeltraject te doen aan de ZSA. Een prima keuze want  het heeft me geleerd hoe je dat dan doet, jezelf zichtbaar maken.

Online Marketing.

Het grootste gedeelte van dit ontwikkeltraject werd besteed aan  “online marketing”. Onderwerpen die toen aan bod kwamen waren, de website, conversie, google analytics,  het creëren van content, landingspagina’s,  emailmarketing,gratis e-books,  bloggen, webinars, online trainingen en nog zo wat dingetjes. Ook toen al had ik het idee dat het wel heel ingewikkeld was om nog toegevoegde waarde te hebben in een wereld die al overspoeld wordt met gratis ebooks, gratis webinars en alle meningen, vlogs en blogs. Maar ja, bewezen strategie……….

Boeken, bloggen en emails.

Dus, heb ik een boek geschreven, want ja, expert status.

kun je twee gratis e- books downloaden op mijn website ( nou ja, het mag de naam boek eigenlijk niet hebben). Gratis informatie en inspiratie, want………… laagdrempelige kennismaking en emails voor de emailmarketing, want ………..daarmee kun je een kennismakings sequence inrichten want…….vertrouwen creëren bij de potentiële klant. Waar ik vervolgens helemaal nooit aan ben begonnen want………….ik erger me groen en geel aan de hoeveelheid emails die ik zelf krijg, ingeschreven of niet.

Blog ik iedere twee weken om anderen een inkijkje te geven in wie ik ben en hoe ik werk, wat mij bezig houdt en hoe ik naar de wereld kijk. Geïnspireerd door alles wat er om mij heen gebeurt probeer ik dat leuk te presenteren in een pakkend verhaal. Waarbij ik mezelf er vervolgens op betrap dat ik na het plaatsen van een blog erg druk ben met het volgen van de likes, comments en deelacties . Zijn die belangrijk? Nou eigenlijk helemaal niet maar door de ogen van online marketeer dan weer wel.

Het grote succesverhaal.

Omdat ik af en toe op social media zit als rasechte ondernemer, zie ik natuurlijk ook content van anderen voorbij komen. En ja……….die zijn allemaal succesvol en hebben fantastische opdrachten die ze allemaal met ons willen delen want ja…………toegevoegde waarde zichtbaar maken.
Zelf heb ik een training ontwikkeld die “Succesvol leven en werken”genoemd heb, want ja………iedereen wil tegenwoordig succesvol zijn. Een promotiefilmpje laten maken tijdens de eerste 6 daagse, want ……… toegevoegde waarde zichtbaar maken.

Feitelijk deze 6 daagse training over jezelf beter leren kennen en van daaruit keuzes maken in je leven en werk. Maar niemand wil zichzelf beter leren kennen, iedereen wil succes. Al geloof ik heilig dat je pas succes ervaart wanneer je jezelf goed kent, weet wat je graag wilt bereiken en je van daaruit je keuzes maakt.

Iedereen uniek.

Mensen vragen me vaak, waarin onderscheid jij jezelf, waarin ben jij uniek, waarom moet ik jou nemen in plaats van die 40.000 anderen. Ehh………..hoe kun je met 40.000 collega’s nog denken dat je uniek bent in wat je doet? Wij zijn niet uniek in wat we doen, we doen allemaal ongeveer hetzelfde. We zijn wel uniek in wie we zijn, in hoe we eruit zien, in de dromen die we hebben, in het samenspel van karaktereigenschappen, talenten en de vaardigheden en kennis die we hebben  opgedaan. Maar ja………hoe kun je die online zichtbaar maken.?

Ondertussen in mijn mailbox.

Rolt de ene na de andere email binnen over hoe je meer klanten kunt krijgen door………..
Authentiek te zijn, goede content te schrijven, SEO optimalisatie, echt jezelf te zijn, het volgen van een laagdrempelige workshop, het bezoeken van een gratis seminar, het volgen van een gratis webinar of het downloaden van een oneindige stroom  gratis tips.
En nu de wet VGA een feit is gaan al deze mensen mij gedwongen vragen of ik hun mail nog wel wil krijgen. Ik………ik ben inmiddels te moe om ze nog te beantwoorden. Marketing moe wel te verstaan.  En helpt het nu………dat mag ieder voor zichzelf besluiten maar ik vraag mezelf werkelijk af wat ik nog toevoeg, laat staan dat dat nog zichtbaar wordt. Het lijkt soms meer op een “kijk mij geweldig zijn, want ik heb een opdracht,  dus ik heb toegevoegde waarde” wedstrijd. Mijn agenda is nog steeds halfvol en dat vindt ik eigenlijk niet eens zo erg, het geeft ruimte om te genieten van andere dingen. En ondanks dat wil ik ook graag keuzes kunnen maken en opdrachten doen waar ik zelf voldoening uit haal en waarin ik echt van toegevoegde waarde kan zijn. En misschien is dat niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld omdat het iets persoonlijks is.  En die persoonlijke toegevoegde waarde is zo kostbaar dat hij niet gedeeld wordt op social media. En dat is goed!

Tot Besluit

Dit alles maakt dat ik mezelf beloofd heb me niet meer druk te maken over bezoekersaantallen, conversie, seo optimalisatie en al dat andere. Ik ga de blog frequentie wat naar beneden bijstellen zodat  ze weer wat meer toevoegen.  En natuurlijk doe ik ondertussen gewoon goed werk!

Bianca van People 2 Move

Met mij haal je een enthousiast, prikkelend en uitdagend mens in huis. Op respectvolle wijze, en met humor, hanteer ik een confronterende stijl die uitnodigt tot bewustwording en verandering.

Ik hoop de wereld nog meer kleur te geven door jou te helpen jezelf te zijn: authentiek, vol zin en vrij.

Samen met mijn team help ik jouw talent en leiderschap te ontwikkelen.

Quotes van anderen

"Bianca inspireert en motiveert. Ze steunt als het nodig is, maar daagt uit wanneer het kan." J.B.

Bianca is een coach met zeer veel aandacht voor de menselijke maat en voor wat bij je persoonlijkheid past." E.B.

"Bianca is met haar passie, gedrevenheid, flair, nuchterheid en humor de ideale coach om Regie te nemen en te houden op je carrière of je leven." D.K

Share This