Communiceren kun je leren.

17 januari 2024

4 minuten leestijd

Communicatie blijft een lastig probleem wat zich in elk team in elke situatie manifesteert als een hobbel die maar moeilijk te nemen is. Je denkt, hoe moeilijk kan het zijn wanneer je gewoon allemaal dezelfde taal spreekt. Nou geloof mij……….heel moeilijk. Hoeveel werkrelaties, huwelijken, vriendschappen, projecten, etc lopen vast op het onderdeel communicatie.

Communicatie is een containerbegrip.

Maar wat is het nu echt? De dikke van Dale zegt: contact, gemeenschap: verbinding, verkeer. In mijn ogen is communicatie het uitwisselen van informatie. Dat kan op verschillende manieren. Zowel, dieren als mensen, apparaten en systemen kunnen informatie uitwisselen. Dat gaat goed zolang dezelfde taal gesproken wordt en er geen verschil van interpretatie kan plaats vinden. Maar zo werkt dat niet altijd. Wij mensen filteren alle informatie die we krijgen, we zijn dus stiekem selectief in wat we wel en niet ontvangen. Daarnaast zijn wij in staat te denken. En dit denken zorgt ervoor dat we betekenis geven aan de informatie die we krijgen. We bedenken welke betekenis de informatie heeft die we krijgen voor onszelf. De wijze waarop we dat doen wordt beïnvloed door alle ervaringen die we daarvoor al gehad hebben en door hetgeen ons is meegegeven aan waarden en normen door ouders, opa’s en oma’s, leerkrachten etc

Verschillende stijlen.

Naast het verschil in interpretatie is er ook een verschil in de wijze waarop iemand zijn boodschap brengt. Ten eerste kunnen we onderscheid maken in verbale ( gebruik van woorden en stem) en non verbale ( lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, gedrag)communicatie. En dan hebben we nog de verschillen in introverte en extraverte, taakgerichte en relatiegerichte stijl. En wat zou er gebeuren wanneer iemand die graag relatiegericht communiceert een gesprek heeft over het resultaat van een project met iemand die graag taakgericht communiceert. Zouden die twee elkaar begrijpen?

Voor een goede communicatie moet je hard werken.

En dat begint bij het bewustzijn, dat je moeite moet doen om de ander te begrijpen en om ervoor te zorgen dat de ander jou begrijpt. Er zijn dan een aantal dingen die je beter niet kunt doen zoals bv:

  • Dingen aannemen, zelf bedenken, in vullen voor de ander
  • Tijdens het praten van de ander al bezig zijn in je hoofd een antwoord te formuleren.
  • Oordelen of meningen geven.
  • Iemand onderbreken, in de rede vallen.
  • Je gelijk willen halen.
  • Zuchten, puffen, wegkijken, brommen, tikken, friemelen, op je stoel wippen etc
  • Ongevraagd advies geven.

Er zijn ook een hele rits dingen die je wel kunt doen om de communicatie beter te laten verlopen. De ander het gevoel te geven dat je moeite doet om hem of haar te begrijpen.

  • Luisteren om te begrijpen.
  • Vragen stellen. ( tip: ieder vraag begint met wie, wat , waar , wanneer, hoe)
  • Naar gevoelens en behoeftes vragen en ze zelf ook uitspreken.
  • Zoeken naar het gezamenlijke belang.
  • Bemoedigend hummen, knikken, glimlachen.
  • Gedrag benoemen zonder de persoon aan te vallen.
  • Je oordelen en overtuigingen tijdelijk loslaten.

Wat is nu het belangrijkste?

Dat is voor iedereen heel persoonlijk. Maar in basis kom je behoorlijk ver wanneer jij je bewust bent van je eigen wijze manier van communiceren. Kijkend naar mezelf had ik vooral last van het feit dat ik mijn gelijk wilde halen en overal wat van vond. En ik weet ook dat je veel communicatietrainingen kunt volgen. Maar wat mij het meest geholpen heeft was los te komen van het idee, dat ik niets voorstelde als de ander gelijk had. Dat ik mijn oordelen los kon laten en vragen begon te stellen ipv meningen te geven. En ineens is communicatie niet zo’n Ding meer.

Ik bleek in mijn communicatie behoorlijk last te hebben van mijn ego.

Ik vroeg eens in een communicatietraining met klantenservicemedewerkers “Wat zou er gebeuren wanneer je een boze klant gewoon gelijk geeft?” Het viel stil. En dat is precies wat er in de meeste gevallen ook met een boze klant gebeurt wanneer je die gelijk geeft. Je neemt alle wind uit de zeilen van het conflict. Goede kans dat je dan daarna een gesprek kunt voeren over de oplossing.

Natuurlijk gesputter, want ja……..als de klant gewoon geen gelijk heeft. Waarop mijn vraag “Weet jij vanuit welk perspectief jouw klant de wereld bekijkt?” In dat perspectief heeft hij/zij waarschijnlijk gelijk. Er zijn zoveel mooie methodieken om te je bewust te worden van je eigen communicatie en om te leren hoe het anders kan.

En dat begint bij te weten wat de basis is van jouw eigen communicatie.

Ik help teams om effectiever met elkaar, en met de buitenwereld te communiceren. Download Hier de folder voor meer informatie over de communicatietraining.

Kom in beweging!

Bianca van People 2 Move

Met mij haal je een enthousiast, prikkelend en uitdagend mens in huis. Op respectvolle wijze, en met humor, hanteer ik een confronterende stijl die uitnodigt tot bewustwording en verandering.

Ik hoop de wereld nog meer kleur te geven door jou te helpen jezelf te zijn: authentiek, vol zin en vrij.

Samen met mijn team help ik jouw talent en leiderschap te ontwikkelen.

Quotes van anderen

"Bianca inspireert en motiveert. Ze steunt als het nodig is, maar daagt uit wanneer het kan." J.B.

Bianca is een coach met zeer veel aandacht voor de menselijke maat en voor wat bij je persoonlijkheid past." E.B.

"Bianca is met haar passie, gedrevenheid, flair, nuchterheid en humor de ideale coach om Regie te nemen en te houden op je carrière of je leven." D.K

Share This